Jerzy Kichler na szabat 13 lutego
Czytanie z Tory (Pięcioksięgu Mojżesza) na bieżący tydzień zawiera jeden z najbardziej kontrowersyjnych opisów w historii ludu Izraela. Jeśli uważnie przeczytamy rozdział 24 Księgi Wyjścia, interpretacja tekstu wydaje się trudna. W wierszu 17 czytamy: „.. i wstąpił na górę i był Mojżesz na górze (Synaj)”. Ale dużo wcześniej w wierszu 7 (czyli jeszcze przed wejściem Mojżesza na Górę Synaj w celu otrzymania Tory) zadziwia nas tekst „naase weniszmati”. Lud Izraela powiedział: „uczynimy” (hebr. naase) – będziemy wykonywalimicwot, przykazania, a zaraz : „będziemy słuchali” (hebr. niszma); inaczej – „będziemy studiowali treść micwot” ( micwa (liczba mnoga – micwot) to jedno z 613 przykazań wypływających bezpośrednio z Tory, których wypełnianie jest miłe Bogu).
Kolejność czasowników w cytowanym tekście wydaje się nielogiczna. Izraelici zgromadzeni pod Górą Synaj najpierw przyrzekli, że będą postępować jak nakaże im Bóg, chociaż nie wiedzieli, jak będą brzmieć te przykazania. Dlaczego kolejność jest zamieniona? Najpierw przyrzekamy posłuszeństwo, a potem dowiadujemy się, czemu mamy być posłuszni? O co tutaj chodzi? Powołam się na naukę rabina Abrahama Twerskiego.
Torę można studiować na dwa sposoby.
Pierwszym jest czytanie, uczenie się jak należy wykonywać micwy. Najpierw studiujemy tekst Biblii lub Talmudu, a potem dokonujemy odpowiednio micwy. Przed świętami Sukkot studiujemy prawa dotyczące budowy szałasu (hebr. sukka), potem właściwe ją budujemy, w przeciwnym przypadku nie będzie ona „koszerna” (zgodna z przepisami). Przed zjedzeniem posiłku, sprawdzamy, czy został on sporządzony zgodnie z nakazami Tory, w przeciwnym przypadku to jedzenie będzie niekoszerne. Czyli najpierw studiujemy (niszma) Torę a potem wypełniamy micwę.
Drugi sposób studiowania Tory nie ma bezpośredniego związku ze spełnianiem przykazań. Micwą jest samo studiowane Tory.
Przesłaniem pochodzącym z cytatu:„uczynimy i będziemy słuchali” jest to, że Tora ma nie tylko wpływ na życie wierzącego Żyda, ale jest ona także ostatecznym celem w życiu. Studia Tory nie niosą żadnych utylitarnych, materialnych skutków. Tora jest celem samym w sobie. Mistyczna Księga Zohar identyfikuje Torę z samym Bogiem. Ten, który przyjmuje nauki Tory, oddaje się Bogu.
Dzisiaj, w drugiej dekadzie XXI,we Wrocławiu przesłanie wersetu 7 rozdziału 24 jest symptomatyczne. Często nasamprzód przychodzimy do naszej Gminy, stajemy się jej aktywnymi członkami, a dopiero potem studiujemy Torę. Zrozumienie cytatu ”uczynimy i będziemy słuchali (studiowali)” nadaje nowy sens życiu naszej Gminy.