Parsza Kedoszim – Księga Vayikra (Kapłańska) 19:1-20:7
Parasza Kedoszim jest zbiorem bardzo wielu nakazów i zakazów. Najmniej znanym jest zakaz noszenia ubrania utkanego z dwóch rodzajów nici. Ten zakaz nazywany jest „szatnez”. Obecnie ma zastosowanie przy wykonywaniu odzienia dla celów liturgicznych: talitim – chusty modlitewnej i białego, obszernego kaftana ubieranego podczas wieczerzy Paschalnej, świąt Nowego Roku i Jom Kippur. Ten zakaz ma kierować naszą uwagę na modlitwę, a w czasie Sederu na tekst opowieści o wyjściu Żydów z Egiptu – Hagady szel Pesach. Odmawianie tych modlitw nie może być pomieszane z rozmowami o trywialnych, codziennych sprawach.
Już na początku paraszy napotykamy na jedne z najważniejszych nakazów Tory:
Mów do całej społeczności Izraelitów i powiedz im: Bądźcie świętymi, bo Ja jestem święty, Pan, Bóg wasz! Każdy z was będzie szanował matkę i ojca i będzie zachowywał moje szabaty. Ja jestem Pan, Bóg wasz! Nie zwracajcie się do bożków. Nie czyńcie sobie bogów z lanego metalu. Ja jestem Pan, Bóg wasz! (19: 2-4) [tłum. za Biblią Tysiąclecia].
Rabin Abraham Twerski za wielkim rabinem Abrahamem Abele z Wilna zastanawia się: Dlaczego każde z trzech powyższych zdań kończy się wyrażeniem Ja jestem Pan, Bóg wasz! Rabin Abraham z Wilna dochodzi do konkluzji: każe z tych zdań pokazuje inny poziom świętości i postępowania zgodnego z przykazaniami Tory.
Najwyższym poziomem jest życie pełne „Kedusza” – świętości i słuchanie głosu Boga: Ja jestem Pan, Bóg twój. Na niższym poziomie jest osoba, która spełnia podstawowe „micwot”, z których najważniejszymi są: szacunek okazywany rodzicom i przestrzeganie Szabatu. Do takiej osoby Bóg mówi: „Nawet, jeśli nie osiągnąłeś najwyższego poziomu, to i tak Ja jestem Pan, Bóg twój”. Nawet jeśli dana osoba nie przestrzega micwot, lecz określa się jako osoba religijna i nie jest bałwochwalcą, Bóg mówi do niej Ja jestem Pan, Bóg twój. Należy starać się osiągnąć najwyższy stopień relacji z Bogiem, ale nawet gdy dana osoba nie czuje relacji z Bogiem, Bóg utrzymuje relację z tą osobą.
W ostatni poniedziałek, w ciągu wigilii Święta Pesach, były osoby które osiągają dwa pierwsze poziomy relacji z Bogiem: ich życie przepełnia Kedusza, oraz te które przestrzegają najważniejszych przykazań biblijnych. Nawet jeśli dana osoba okazjonalnie przychodzi do Synagogi i wysłuchała opowieści o wyjściu Żydów z niewoli do wolności, oraz czuła, że opisane wydarzenia dzieją się teraz i tutaj – Bóg nawiązał relacją z tą osobą. Osiąganie wolności, również teraz, nie jest łatwą sprawą. Oby Wiekuisty skierował Swe Oblicze nie tylko na nas, a także na wschód.